2014.02.06 | Dominik Modrzejewski

IKO mobilnym wydarzeniem roku 2013

Innowacje w bankowości | Marketing i PR

Przełom grudnia i stycznia to od lat czas podsumowań minionych 12 miesięcy i rozstrzygnięć różnego rodzaju rankingów i konkursów. W niedawnym wpisie Wojtek podsumował nagrody, które dostał system płatności mobilnych IKO od swojego powstania w marcu 2013 roku. Oprócz takich „twardych” wyrazów uznania cenne są jednak również „miękkie” opinie wyrażane przez specjalistów z branży mobilnej. Zainspirowany poniekąd wspomnianą listą nagród postanowiłem przywołać kilka tego typu ocen, które uzasadniają jak mi się wydaje określenie IKO jako wydarzenia mobilnego roku 2013 :-)

Opinie i oceny, które przywołam poniżej pochodzą z dwóch źródeł: artykułu “Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014” zamieszczonego na serwisie wirtualnemedia.pl oraz bloga GoMobi.pl, gdzie na przełomie roku ukazała się seria opinii podsumowujących miniony rok na rynku mobilnym. Zacząć jednak chciałbym od opinii Moniki Mikowskiej, autorki bloga jestem.mobi i współwłaścicielki kreatywnej agencji marketingu mobilnego mobee dick. Twórczyni wymagającego testu 3P (jak sama napisała w jednym z wpisów “3P to określenie zarezerwowane dla aplikacji, które są Piękne, Proste i Praktyczne, czyli w mojej ocenie IDEALNE.”) wymieniła w swoim podsumowaniu roku IKO na pierwszym miejscu wśród aplikacji, z pojawienia których na rynku cieszy się najbardziej. Dziękujemy :-)

IKO to jednak nie tylko sama aplikacja mobilna, ale również cały system płatniczy, który systematycznie budujemy wspólnymi bankowymi siłami od kilkunastu miesięcy. Na ten aspekt zwrócił uwagę Michał Kowalczyk, head of business development and mobile w Naszej Klasie, który umieścił w komentarzu dla wirtualnemedia.pl płatności mobilne w kategorii trend roku i przypomniał, że IKO “umożliwia płatność za zakupy w sklepie, wypłacanie gotówki z bankomatu za pomocą telefonu, przelewanie środków na numer telefonu i realizowanie zakupów w internecie”. Uzupełnić to można o opinię Justyny Krawczyk-Sokołowskiej, Strategy & creation director w agencji Me & My Friends SA., która zauważa, że o potencjale płatności mobilnych świadczy fakt, że zwracają na nie uwagę największe marki handlowe, takie jak Rossmann, który pod koniec zeszłego roku dołączył do akceptantów IKO.

W tym miejscu warto zauważyć, że potencjał leżący w naszym rozwiązaniu dostrzegły również inne duże krajowe banki, które postanowiły wraz z nami przystąpić do tworzenia nowego standardu płatniczego.Trudno się zatem dziwić, że właśnie ten temat był jednym z najczęściej przywoływanych przez specjalistów dowodów sukcesu IKO. Jak słusznie zauważył bloger GoMobi Tomasz Zywer, wymieniając wspomniany alians jako jedno z najważniejszych wydarzeń w Polsce w 2013 roku: “W całej informacji ważne może być to, że dla banków mobile osiągnął już niezbędną masę krytyczną i tym samym kluczowe staje się dla nich zaoferowanie klientom wygodnego rozwiązania płatniczego. Czyli upraszczając „jeśli my tego nie zrobimy, to kto inny to zrobi”. Płatności mobilne są ważnym krokiem do wyeliminowania portfela, tym samym rzeczywiście w naszych kieszeniach pozostaną tylko klucze i smartfon”.

Podobnie, tzn. jako wydarzenie roku, ocenił wspomniany alians sześciu banków Tomasz Witt, prezes Norbsoftu: “Dzięki stworzeniu wspólnej infrastruktury, ale także porozumień co do standardu płatności, rynek ten ma szansę rozwinąć się szybko, dostarczając użytkownikom prostej i co ważne tak samo działającej usługi. To kolejny krok wyróżniający nasz kraj na arenie międzynarodowej, gdzie obecnie jesteśmy jednym z liderów płatności mobilnych”. Natomiast Piotr Krauschar, managing partner Mobberry, umieścił nasze płatności i budowany na ich bazie standard w kategorii Sukces Roku, pisząc: “Rok 2013 na pewno został zdominowany przez tematykę płatności mobilnych. I tu warto wspomnieć o IKO, mobilnym systemie płatności do którego dołączyły takie banki jak PKO BP, Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, BZ WBK i BRE Bank (mBank)”.

Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na opinię Macieja Wiktorowskiego, head of mobile & big data services w Interia.pl. W prognozie na 2014 rok pisze on: “Najwięcej w 2014 roku będzie mówiło się o płatnościach mobilnych. Ilość i skala zaangażowanych graczy zwiastuje ogromną konkurencję. Nie jestem w 100 procentach pewny, czy 2014 wyłoni jakiś wiodący standard płatności mobilnych. Ale na pewno będzie działo się w tym obszarze sporo“. Panie Macieju, ten standard już się de facto wyłonił i jest on oparty o przywoływane w poprzednich akapitach porozumienie sześciu dużych banków, którego bazą jest IKO :-)