2012.05.29 | Olga Rasińska

Bank nie tylko dla dorosłych, czyli raport z działalności SKO w szkołach

Banki w Polsce i na świecie

Szkolne Kasy Oszczędności to największy i najstarszy w Polsce program edukacji finansowej. Ostatnie lata to prawdziwa rewolucja projektu polegająca na dostosowaniu go do potrzeb współczesnych uczniów. Proces ten zaowocował stworzeniem unikalnej, nowoczesnej oferty na miarę XXI wieku. W przededniu Dnia Dziecka, być może warto zapytać czy nowe SKO sprawi, że dzieci zaczną oszczędzać z przyjemnością?

Na początek należy zastanowić się co tak naprawdę oznacza „nowe SKO”. Najgłośniejszym wyznacznikiem zmiany ze „starego” na „nowe” stał się oczywiście dedykowany dzieciom poniżej 13 roku życia serwis bankowości internetowej, którego funkcjonalność została już wyczerpująco opisana na Bankowym Okiem przez Tomasza Hassę . Dedykowana oferta produktowa oznacza zaś, że internetowa rewolucja dotknęła nie tylko najmłodszych ale tez nauczycieli, a nawet rady rodziców. Z łezką w oku obserwować można „do lamusa” odchodzącą, kultową już, książeczkę SKO, bo zmianie ulega cała koncepcja oszczędzania, z formy „papierowej” na „elektroniczną”. W obliczu tak gruntownej przemiany warto zastanowić się, jak w tym wszystkim odnajdą się dzieci?

Na szczęście wiele wskazuje na to, że zmiany często opisywane na łamach prasy jako „rewolucyjne” okazały się po prostu odpowiedzią na potrzeby nowego pokolenia polskich uczniów. Dzięki wprowadzeniu programu do Internetu  udało się uruchomić pokłady kreatywności i zapał do nauki, które drzemią w młodych ludziach. O tym jak potrzebne były te zmiany świadczyć może platforma SzkolneBlogi.pl, którą w tej chwili aktywnie współtworzy już ponad 200 społeczności szkolnych z całej Polski. W czym tkwi sekret sukcesu projektu?  Każda ze szkół otrzymuje możliwość stworzenia autorskiego bloga opisującego życie uczniów i ich indywidualne postępy w programie SKO, a dzięki platformie pomysły i osiągnięcia SKO-wiczów śledzą na co dzień tysiące Internautów.

Natomiast dla nas SzkolneBlogi.pl to najlepszy wyznacznik tego czy nowe SKO cieszy się popularnością wśród uczniów i jak wprowadzone zmiany wyglądają w praktyce. To właśnie dzięki platformie blogowej obserwujemy jak Szkoła Podstawowa w Korzybiu przystępuje do nowego programu. O analogicznej sytuacji przeczytamy także na blogacg szkół w Sianowie oraz w Częstochowie. Co ważne, dla SKO-wiczów jest to tożsame ze wzmocnieniem prestiżu i pozytywnego wizerunku  całej szkoły.

To co w SKO pozostało bez zmian to szczególna troska o aspekt edukacyjny programu. Głównym przesłaniem SKO od pokoleń pozostaje inicjowanie i popularyzacja działań związanych z szeroko pojętym oszczędzaniem. Jak na tę troskę reagują SKO-wicze? – z entuzjazmem! Po pierwsze tak jak nasi podopieczni z Chmielna zbierają surowce wtórne: http://www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-chmielno/makulatura-sprzedana-1

 chmielno_makulatura.jpg

Po drugie, biorą udział w licznych aukcjach charytatywnych i w końcu zapoznają się z materiałami edukacyjnymi przygotowanymi przez PKO Bank Polski. Wśród najnowszych publikacji Banku popularnością cieszą się między innymi „Przygody Kuby Pieniążka i Żyrafy Lokatki, czyli dziecięcy przewodnik po świecie pieniędzy”.  Relację dotyczącą „spotkania” z Kubą Pieniążkiem znajdziecie pod adresem: http://www.szkolneblogi.pl/blogi/szkola-podstawowa-w-kozubowie/poznajemy-kube-pieniazka. O tym, że lekcje nie mogą być nudne przekonują także uczniowie z Pińczowa: http://www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-sp1-pinczow/kk

czytamy kube pieniążka_Gęstowice.jpg

 

 

A gdzie w tym wszystkim jest przyjemność i zabawa? Na to pytanie prawdopodobnie najlepszej możliwej odpowiedzi udzielili uczniowie ze Szprotawy  :

 

 

 

 

 

Wniosek to ponadczasowa prawda ,  jest rock & roll, jest też zabawa.