Bankowość mobilna w aplikacji IKO
Innowacje w bankowościWprowadzenie w ostatnich dniach przelewów bankowych bezpośrednio na numer rachunku bezpośrednio z aplikacji IKO to ciekawy przykład budowania bankowości mobilnej na bazie aplikacji płatniczej. Dotychczasowa strategia banków polegała na osadzeniu bankowości internetowej na smartfonie, w natywnej aplikacji.
Mobile vs. internet banking - inne narzędzie, ta sama filozofia
Mimo wszystkich kontrowersji, o czym pisano na tym blogu wielokrotnie (m.in. tutaj: Od czego zacząć przygodę z bankowością mobilną? lub tutaj: Bank w telefonie, czy aplikacji?) obecne rozumienie bankowości mobilnej to natywna aplikacja. Przyczyną jest zapewne fakt, że dzisiaj aplikacje natywne są najbardziej „mobilne” – wykorzystują najlepiej możliwości smartfonów i są najlepiej dostosowane do oczekiwań, przyzwyczajeń użytkowników telefonów. Optymalizowane strony są za bardzo „internetowe” (w starym, laptopowym sensie) – stanowią za małą zmianę w stosunku do dotychczasowej bankowości zdalnej, rozwijanej z myślą o dużych ekranach stacjonarnych komputerów.
Aplikacja to także odmienna filozofia „informatyczna” niż interfejsy bankowości internetowej – bardziej przypomina odchodzący w niebyt koncept „home banking” (czyli klient-serwer). Czy pozwala to na spekulacje, że jednak w dłuższym terminie przyszłość mobile bankingu jest w stronach mobilnych (może HTML5, jak pisał Michał Macierzyński?) – nie jestem o tym przekonany. Między internetem stacjonarnym a mobilnym istnieją nie tylko podobieństwa, ale i różnice. Więc ewolucja zdalnych usług bankowych jaka dokonała się w świecie komputerów (z modelu aplikacyjnego na przeglądarkowy) niekoniecznie musi się powtórzyć w świecie smartfonów.
Biznesowo jednak mobile banking opiera się na dotychczasowym dorobku bankowości elektronicznej. Aplikacja natywna „osadza” wybrane (ale docelowo wszystkie lub prawie wszystkie) funkcje bankowości internetowej na smartfonie (lub tablecie) klienta.
Rynek: bankowość mobilna oparta na bankowości internetowej
Takie podejście do budowy aplikacji mobilnej oznacza najczęściej:
- selekcję funkcji dostępnych w bankowości internetowej
- zmianę architektury informacji pod kątem potrzeb użytkownika smartfon
- dostosowanie logiki nawigacji do systemu operacyjnego (Android, iOS)
- optymalizację satysfakcji klienta przez szerokie wykorzystanie możliwości urządzenia (czujnik przyspieszenia, wibracje etc.) i ekranu dotykowego
- mniej lub bardziej innowacyjne wykorzystanie geolokalizacji, powiadomień, książki adresowej, kalendarza itp.
W rezultacie klient otrzymuje (w przypadku udanych wdrożeń) dobre narzędzie samoobsługowej zdalnej bankowości transakcyjnej. Narzędzie dostosowane do jego przyzwyczajeń ze świata mobile (dzięki ergonomii aplikacji) i doświadczeń wyniesionych z bankowości internetowej. Elementy sprzedażowe i marketingowe (promocyjne) uzupełniają interfejs transakcyjny i zwiększają jego potencjał przychodowy.
IKO – bankowość mobilna w aplikacji płatniczej
W dziewięć miesięcy od startu systemu płatności mobilnych PKO Banku Polskiego na urządzeniach klientów znajduje się już ponad 90.000 aktywnych aplikacji IKO. Już w swoim podstawowym zakresie funkcjonalnym IKO (oprócz innych funkcji) pozwalało na realizację podstawowych czynności bankowości zdalnej (trzy „killer apps” bankowości zdalnej):
- sprawdzenie salda rachunku
- sprawdzenie historii operacji na rachunku
- zlecenie płatności
Dodatkowo w IKO klienci PKO mogą zobaczyć listę i szczegóły swoich rachunków, sprawdzić kursy walut i lokalizację placówek oraz bankomatów. To bardzo dobra podstawa do budowania aplikacji bankowej. Do pełnej bankowości mobilnej (w zakresie użytecznym dla większości klientów) brakowało jedynie szerszej funkcjonalności przelewów.
Do tej pory IKO umożliwiało przelew na numer telefonu. Z jednej strony funkcjonalność wygodna i uniwersalna (odbiorca nie musi mieć nawet rachunku bankowego), z drugiej – ograniczenie w stosunku do tradycyjnie rozumianego mobile banking, gdzie możliwe są przelewy na numer rachunku (NRB).
Przelewy na numer NRB – ostatni niezbędny element
Wprowadzone właśnie do aplikacji IKO przelewy na numer rachunku bankowego to ostatni element niezbędny, by uznać ją za aplikację bankowości mobilnej. Obecnie dzięki IKO można sprawdzić stan swoich rachunków bankowych, historię operacji wykonanych na tych rachunkach oraz wykonać przelew korzystając z numeru rachunku, i to na kilka sposobów:
- Jako przelew między własnymi rachunkami (w prosty sposób wybieramy rachunek zasilający i zasilany – to mało rozpowszechnione na rynku udogodnienie)
- Jako przelew na dowolny poprawny numer NRB (wpisywany „z ręki”) – odpowiednik przelewu jednorazowego w bankowości internetowej, zatwierdzany przez PIN do aplikacji
- Jako przelew do zdefiniowanego (w bankowości internetowej) odbiorcy – wybieranego jak z książki adresowej
Tak wiec obecnie IKO to nie tylko płatności, ale i bankowanie mobilne. I to bankowanie o jedynej tak szerokiej gamie zastosowań (bo łącznie z płatnościami) w Polsce. Pamiętajmy – najnowsze badania dowodzą, ze nadal najważniejsze w zdalnej bankowości jest saldo, historia i wykonanie przelewu. (Spójrzcie na stronę 22 raportu „Rola mobilnych finansów w życiu Polaków”)
Te funkcje dzięki IKO wykonamy na swoim telefonie, w tej samej aplikacji, która zapłacimy w sklepie, internecie czy wypłacimy gotówkę z bankomatu.
Na koniec istotna uwaga – przelewy międzybankowe dostępne są dla w pełni funkcjonalnej aplikacji IKO, połączonej z rachunkiem w PKO Banku Polskim. Użytkownicy IKO „bez konta” (tzw. portmonetki) mogą wykonać przelew wychodzący na numer telefonu.
Fot 1 Przelew własny w IKO
Fot 2 Przelew zwykły (na numer NRB) w IKO
Fot 3 W przypadku portmonetki – serdecznie zachęcamy do połaczenia IKO z rachunkiem
29.12.2013 10:30 | adalis
Witam Zrobienie przelewu zwykłego poprzez iko widziane jest w historii rachunku jako typ transakcji przelew mobilny czy zwykły przelew ? Pozdrawiam
30.12.2013 09:26 | Michał Olędzki
Dzień dobry, w historii transakcji zrobienie przelewu zwykłego poprzez IKO widziane jest jako przelew zwykły. Pozdrawiam
30.12.2013 19:56 | MACIEJ
Witam serdecznie. Jak dodać odbiorcę do książki adresowej w aplikacji IKO bez konieczności robienia przelewu? Czy istnieje taka możliwość?
31.12.2013 13:54 | Michał Olędzki
Panie Macieju, w serwisie iPKO wystarczy w zakładce "Transakcje" dodać nową "Płatność". Natomiast w serwisie Inteligo należy zdefiniować nowy przelew. Z powyższych miejsc są zaciągane pozycje do aplikacji IKO.
31.12.2013 17:38 | MACIEJ
działa :) dziękuję serdecznie za podpowiedz Pozdrawiam
25.03.2014 18:46 | piotrkuchta
w aplikacji iko nie widzę zdefiniowanych odbiorców jak mogę robić przelewy zdefiniowanym odbiorcom
11.04.2014 13:39 | Michał Olędzki
Panie Piotrze, zgodnie z tym co wyżej napisałem - w aplikacji IKO zaciągane są zdefiniowane "PŁATNOŚCI" (lub "PRZELEWY" w przypadku Inteligo), a nie "odbiorcy". Pozdrawiam