2013.05.13 | Michał Olędzki

„Formuła 1” czyli pomóż sprzedawcy

Banki w Polsce i na świecie | Innowacje w bankowości

Screen z filmiku o przyjmowaniu płatności IKO

Kadr z filmu "Przyjmowanie płatności IKO"

Sieć punktów przyjmujących płatności przy pomocy IKO wciąż rośnie. W tej chwili jest to około połowa ze wszystkich terminali obsługiwanych przez firmę eService, których liczba wynosi około 70 tysięcy. Perspektywa jest jeszcze większa, ponieważ nasz system jest otwarty i w przyszłości będziemy zachęcać do współpracy inne firmy obsługujące terminale płatnicze.

Dlaczego proces migracji terminali eService został rozłożony w czasie? Powodem jest bezpieczeństwo i komfort sprzedawców. Proces migracji przypomina operację na żywym organizmie – terminale, na których mają zostać udostępnione nasze płatności muszą cały czas przyjmować także dokonywane przez klientów płatności kartami. Nagłe wdrożenie nowego oprogramowania na wszystkich POS-ach mogłoby zagrozić stabilności działania całego systemu. Równolegle z procesem migracji technologicznej nowych terminali prowadzone są natomiast szkolenia dla sprzedawców na już działających urządzeniach z tego jak przyjmować płatności IKO.

Mimo tego, że przyjmowanie płatności IKO w terminalu jest banalnie proste i wymaga od sprzedawcy tylko jednego dodatkowego kroku w porównaniu z czynnościami, jakie należy wykonać przyjmując płatność kartą, dostajemy różne sygnały na adres iko@pkobp.pl oraz na naszym profilu Facebookowym, że część sprzedawców nadal nie wie jak przyjmować płatności IKO.

Klienci zgłaszają sklep

Klienci zgłaszają sklep na profilu "Płacę telefonem"

Jak to zwykle bywa, powodów takich sytuacji może być kilka, prawdopodobnie jednak najczęściej wchodzi tu w rolę „czynnik ludzki”. Wygląda to w ten sposób, że do jakiegoś sklepu w Polsce przyjeżdża przedstawiciel eService i tłumaczy właścicielowi czym jest IKO oraz jak się przyjmuje płatności w terminalu. Właściciel albo sprzedawca otrzymuje również naklejkę „Tu możesz zapłacić IKO”, krótką ulotkę instruktażową oraz prośbę o przekazanie tych informacji każdej osobie, która przyjmuje płatność w sklepie. Ktoś, kto pierwszy stopień do piekła ma już dawno za sobą zapyta się – ale czy oni stosują się do tych zaleceń? Oczywiście liczymy na dobrą wolę każdego z właścicieli sklepu i sprzedawców, ale mamy też do tego mocne podstawy – w końcu przyjmowanie płatności IKO jest dla nich znacznie tańsze niż płatności kartą. 

Niestety jednak zdarzają się sytuacje, w których ktoś przeszkolony powie, że rozumie, a będzie to nieprawda. Ktoś inny zapomni przekazać informacje o IKO osobom z następnej zmiany. A jeszcze inna osoba ma aż tyle obowiązków, że gdy po dwóch tygodniach od szkolenia przyjdzie użytkownik IKO i zapyta o płatność aplikacją otrzyma odpowiedź odmowną, ponieważ zapracowani sprzedawcy zdążyli zapomnieć o nowoczesnej, jeszcze niemasowej usłudze.

Przycisk F1 na terminalu bez pinpada

Funkcja F1 do płatności IKO w terminalu bez pinpada

Dlatego też proponuję małą zabawę w „ewangelistów IKO”. W sytuacji gdy sprzedawca nie wie jak przyjąć płatność IKO, a na mapie w aplikacji lub mapie na stronie PKO Banku Polskiego widnieje ten punkt jako akceptujący IKO, pomóżmy mu. Co prawda można się zapytać – czemu mam pomagać komuś ściągnąć pieniądze z własnego konta, ale przecież mowa tu o świadomej wymianie pieniędzy za towar :] Mnie również, w trakcie opisywanych wcześniej na blogu zakupów w Galerii Mokotów, zdarzyło się podpowiedzieć sprzedawcy, bo jest to banalnie proste:

Wystarczy na terminalu zainicjować transakcję wciskając F1, następnie wpisać kwotę transakcji, a następnie ponownie wcisnąć przycisk F1 oznaczony jako „Płatność IKO” znajdujący się w prawej górnej części ekranu. Stąd też aż ciśnie się na usta nazwa zabawy: „Formuła 1”. Cały proces można zobaczyć w filmiku przedstawiającym przyjmowanie płatności.

Gorąco zachęcam do podpowiadania sprzedawcom. Najczęściej widać wśród nich lekkie niedowierzanie i podwójne sprawdzanie czy aby na pewno autoryzacja przeszła prawidłowo. Następnie jednak ze strony sprzedawców słychać pozytywne zaskoczenie szybkością, łatwością i innowacyjnością rozwiązania IKO. W sytuacji gdyby jednak sprzedawca odmówił współpracy, prosimy o zgłoszenie tego faktu na adres iko@pkobp.pl, upewnijmy się jednak przedtem czy jego sklep znajduje się w sieci akceptacji IKO.

Reakcje sprzedawców na pomoc przy sprzedaży

Relacje z małej "edukacji" 

Zastanawiamy się również nad uruchomieniem w niedalekiej przyszłości konkursu, w którym zachęcalibyśmy do płatności IKO w terminalach płatniczych. Dzięki temu zwiększymy świadomość o przyjmowaniu płatności IKO również wśród sprzedawców. Chcielibyśmy żeby sprzedawcy także mogli brać udział w konkursie, być może w połączeniu z grywalizacją? Może Wy też macie pomysł jak pomóc w edukacji sprzedawców? Jeśli tak, to zachęcam do dzielenia się w komentarzach pod tym artykułem lub na profilu na Facebooku