Technologiczne prognozy Gartnera a sektor bankowy
Innowacje w bankowościDziś zakończyło się kilkudniowe sympozjum dotyczące rynku IT i nowych technologii zorganizowane przez firmę doradczą Gartner w Orlando na Florydzie. Jako że bankowość jest w dzisiejszym świecie ściśle związana z zagadnieniami informatycznymi, chciałbym zaprezentować Wam kilka prognoz na przyszłość, które zostały wyartykułowane na wspomnianym sympozjum. Większość z nich wiąże się z nastaniem tzw. ery „post-PC” na rynku IT, czyli trendem ku mobilności.
Przede wszystkim warto spojrzeć na topowe ze strategicznego punktu widzenia technologie, które będą według Gartnera zyskiwać na znaczeniu w 2012 roku. Spośród nich przynajmniej dwie ściśle wiążą się z sektorem bankowym. Przede wszystkim mam tu na myśli skoncentrowane na mobilności aplikacje i interfejsy (Mobile-Centric Applications and Interfaces). W bankowości co prawda ciężko na razie mówić o tym, aby potrzeby mobilne były w absolutnym centrum rozwoju informatycznego, ale niewątpliwie zyskują one na znaczeniu. Przykładem może być tutaj mobilne iPKO, nie wspominając już o najdłużej funkcjonującym na rynku mobilnym Inteligo.
Drugim trendem technologicznym istotnym z punktu widzenia sektora bankowego jest idea Internet of Things. Nie ma tu chyba dobrego tłumaczenia polskiego, ale w całej koncepcji kryjącej się pod tą nazwą chodzi o zaimplementowanie łączności z Internetem w przedmiotach codziennego użytku. W kontekście bankowym szczególne znaczenie ma tutaj technologia Near Field Communication (NFC), czyli płatności zbliżeniowych dokonywanych przy pomocy telefonu komórkowego, ale nie tylko (również nalepki czy minikarty).
Melodią dalszej przyszłości są na rynku bankowym natomiast inne topowe trendy technologiczne wymieniane przez Gartnera. Mam na myśli wiążące się ze sobą: zaawansowaną działalność analityczną (Next-Generation Analytics) i postawienie w rozwoju usług informatycznych na kontekstowość i funkcje społecznościowe (Contextual and Social User Experience). Ten trend dobrze wyjaśnił podczas sympozjum wiceprezes Gartnera ds. badań Hung LeHong: „Aplikacje świadome kontekstowo pobierają ze świata realnego informacje o człowieku, takie jak lokalizacja czy pora dnia, przykładają je do wzorów postępowania w świecie wirtualnym i dostarczają wyniki w świecie mobilnym”.
Wykorzystanie opisanej wyżej technologii w bankowości mogłoby polegać np. na sugerowaniu studentowi dokonania przelewu z tytułu czesnego podczas przebywania na terenie uczelni w przeddzień terminu wymagalności. Albo na pokazywaniu listy najbliższych bankomatów o 19 w sobotę, czyli na kilka godzin przed wyjściem na cotygodniową imprezę. Inne kreatywne sposoby zastosowania kontekstowości i funkcji społecznościowych w bankowości można zostawiać w komentarzach pod tym wpisem :)
Ostatnia z prognoz, na które chciałbym zwrócić uwagę, dotyczy sprzedaży produktów i usług przez Internet. Według Gartnera do 2015 roku połowę takiej sprzedaży firmy będą zawdzięczać obecności w mediach społecznościowych i aplikacjom mobilnym. Tę prognozę zestawić można w kontekście rynku bankowego z opisywanym przeze mnie wcześniej raportem autorstwa IBM Institute for Business Value. Zgodnie z wnioskami z tego ostatniego, o ile rola social media w sektorze finansowym może być dość ograniczona (poza dość oczywistymi korzyściami wizerunkowymi, tak jak w przypadku konta PKO Banku Polskiego na Facebooku), to bankowość mobilna jest w nim rzeczywiście najbardziej przyszłościowym kanałem dostępowym i sprzedażowym.
21.10.2011 10:10 | User
"Albo na pokazywaniu listy najbliższych bankomatów o 19 w sobotę" - raczej pokazywaniu listy najbliższych nocnych, które akceptują płatności kartą :)