Pokolenie Y i Facebook?
Innowacje w bankowościW moim poprzednim wpisie obiecałem, że postaram się przeanalizować, jak cechy i zachowania pokolenia Y mogą przekładać się na zachowania i postawy na rynku bankowym. Temat jest złożony, ponieważ dotyczy kilku obszarów interakcji konsumenta pokolenia Y z sektorem bankowym. W dzisiejszym wpisie chciałbym skupić się na mediach społecznościowych.
Media społecznościowe to temat rzeka. Jeżeli zaliczacie się do polskiego pokolenia Y (czyli macie między 18 a 30 lat), to prawdopodobnie czytacie tego bloga siedząc w pracy, przełączając się w między czasie pomiędzy zakładką przeglądarki z odpalonym Facebook’iem oraz wykonując właściwą pracę :-). Gdy Wasz szef się dowiedział, że tak właśnie pracujecie, na początku pewnie zdębiał i się zirytował. Z czasem pewnie zrozumiał, że tak po prostu macie i nie wpływa to na wydajność Waszej pracy. Ba, może nawet to wpływać na wzrost wydajności, bo poprawia się w ten sposób środowisko pracy.
Wróćmy jednak do tematu dzisiejszego wpisu. Z przytoczonych przeze mnie wyników badań jasno wynika, że pokolenie Y jest najbardziej „uspołecznionym” pokoleniem. Aż 75% przedstawicieli pokolenia przełomu wieków, bo tak też czasem nazywa się pokolenie Y – the Millennials, posiada profil na portalu społecznościowym Facebook. Wśród X-ów wskaźnik ten wynosi 50%, a dla Baby Boomers i Silent Generation odpowiednio 30% i 6%. Warto podkreślić, że Y-ki także najaktywniej korzystają z takich portali – 55% robi to przynajmniej raz dziennie (X – 38%, Baby Boomers – 37%).
Znalazłem w Internecie także ciekawą infografikę, która prezentuje statystki pokolenia Y związane z liczbą znajomych na FB. Wynika z niej, że przeciętnie każdy Y-ek ma na tym portalu społecznościowym prawie 700. znajomych. W tym miejscu nie chciałbym polemizować, czy to za dużo, czy za mało. Można dla uproszczenia przyjąć, że każdy Y-ek ma pokaźną grupę znajomych na Facebook’u, którzy są potencjalnymi odbiorcami treści, które każdy share’uje (umieszcza) na swoim wall’u (ścianie) lub na przykład zaprasza innych do aplikacji czy ankiet.
Źródło: econsultancy.com
Z kolei wyniki innych badań wskazują, że przedstawiciele pokolenia Y chętniej korzystają z rekomendacji znajomych przy podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru usług bankowych. 43% Y-ów wskazuje takie źródło wśród Top-3 swoich wyborów. Dla X-ów analogiczny wskaźnik wynosi 38% a Baby Boomers 36% .
Źródło: Deloitte - Catalysts for Change: The Implications of Gen Y Consumers for Banks
Badanie Deloitte wskazuje także, że Y-ki najczęściej korzystają z mediów społecznościowych przy wyszukiwaniu informacji o usługach i produktach bankowych. 42% Y-ów wskazuje takie źródło wśród Top-3 swoich wyborów. Dla X-ów analogiczny wskaźnik wynosi 41% a Baby Boomers 27% .
Źródło: Deloitte - Catalysts for Change: The Implications of Gen Y Consumers for Banks
Podsumowując przytoczone przeze mnie powyżej dane: przedstawiciele pokolenia Y aktywnie korzystają z mediów społecznościowych. Każdy z nich posiada sporą liczbę „wirtualnych” znajomych. Y-ki chętniej niż inne pokolenia korzystają z rad znajomych przy wyborze usług bankowych oraz wyszukują informacje w mediach społecznościowych. Z takiego obrazu wydaję się, że banki muszą zaznaczyć jakoś swoją obecność na portalach społecznościowych, aby dotrzeć do młodego pokolenia.
Moje pytanie brzmi: czy aby na pewno?:-) Założę się, że większość osób posiadających konto na FB ma także w fanpage’ach stronę swojego banku. Tylko czy coś z tego wynika? Czy zwiększa to lojalność konsumenta pokolenia Y do danej marki bankowej? Niektóre banki wychodzą poza sferę „fanpage’ową” – opisałem to tutaj. Oferują swoim klientom dostęp do konta przez FB, tworzą wirtualne oddziały za pośrednictwem aplikacji FB czy wplatają pewne funkcjonalności z ten serwis (np. przelewy bankowe z wykorzystaniem FB). Są także inne pomysły: udostępnianie informacji o wykonanych transakcjach w zamian za rabat dla konsumenta czy informowanie o stanie oszczędzania na wybrany cel.
Moim zdaniem takie działania wymagają gruntownej analizy grupy docelowej i przebadania jej zachowań i postaw pod kątem zasadności takich działań. Moi znajomi, mimo zaangażowania w media społecznościowe (także Y-ki), często podkreślają, że finanse są jak sfera „intymna” i nie chcą się nimi dzielić na forum publicznym. Dodatkowo dochodzą duże znaki zapytania dotyczące kwestii bezpieczeństwa – najogólniej rzecz ujmując FB nie jest postrzegany jako bezpieczne miejsce, a tym bardziej pod kątem usług bankowych. Stąd chciałbym, żebyście odpowiedzieli na kilka prostych pytań (pytania kieruję do Y-kó, 18-30 lat). Uwaga: wszystkie pytania dotyczą Facebook’a:
- Czy chcielibyście mieć dostęp do konta bankowego, np. prosty podgląd salda?
- Czy jesteście gotowi umieszczać informacje o dokonanym zakupie (przedmiot + nazwa sklepu) na ścianie w zamian za atrakcyjny rabat?
- Czy fanpage banku wpływa na lepsze postrzeganie przez Was marki?
- Czy obecność fanpage banku ma jakiekolwiek dla Was znaczenie?
- Czy chcielibyście mieć możliwość uzyskania informacji o ofercie banku za pośrednictwem wirtualnego oddziału (np. wideorozmowa, chat)?
- Czy pytacie się swoich znajomych, gdy szukacie rady/informacji na temat usług bankowych?
- Czy pomagacie swoim znajomym, gdy szukają rady/informacji na temat usług bankowych?
Proszę o odpowiedzi Tak/Nie do każdego z pytań. Ankieta skierowana jest do Y-ów. Nie chcę jednak dyskryminować innych pokoleń - tylko proszę zaznaczyć, że nie jest się Y-em.
PS
W poniższym wpisie skupiłem się na portalu społecznościowym Facebook. Nie jest to świadome działanie mające na celu dyskryminowanie innych portali, np. Naszej-Klasy.
03.08.2012 20:47 | Kamila
1. Nie 2. Tak 3. Tak 4. Tak 5. Nie 6. Nie 7. Tak
06.08.2012 09:38 | hipoliciak
1) Nie 2) Tak 3) Tak 4) Tak 5) Nie 6) Nie 7) Tak
07.08.2012 14:12 | A.
http://biznes.interia.pl/praca/news/koniec-bajki-pokolenie-z-szuka-pracy,1707751,4204 Jeśli już jestem kimś, to Ztem, oburzonym, że wciska mi się Ygrekowatość jako kategorię statystyczną na każdym kroku.
08.08.2012 10:33 | Tomasz Hassa
http://www.treco.pl/wiedza/artykuly-szczegoly/id/875 Z tym byciem Z-tem to różnie bywa, poniewaz: "Niejednokrotnie sami naukowcy mają problem z określeniem, czy ludzie pokolenia C są częścią Y, inną nazwą dla pokolenia Z, czy też mamy do czynienia z niezależnymi generacjami". Dlatego ja jestem zwolennikiem kwalifikowania młodych ludzi jako Y-ków. A z czasem - pożyjemy, zobaczymy - jak się nasilą pewne cechy, to wtedy może kategoryczniej będzie można stwierdzić, że mamy do czynienia z nowym pokoleniem - Z, C czy jakkolwiek je zwał :).
16.08.2012 13:38 | mateusz
1. Nie, 2. Tak, 3. Tak, 4. Tak, 5. Nie, 6. Tak, 7. Tak. Na marginesie uważam, że łączenie funkcji bankowych z Facebookiem jest przesadą, dla mnie i tak wygodniejsze pozostanie korzystanie ze standardowego systemu transakcyjnego na stronie www banku. :)
16.08.2012 14:01 | Tomasz Hassa
@Mateusz: podzielam opinię :)