2013.03.15 | Dominik Modrzejewski

Pierwszy tydzień IKO: jest sukces!

Banki w Polsce i na świecie | Innowacje w bankowości

O najnowszym koniu (a właściwie źrebaku) w naszej bankowej stajni, czyli płatnościach mobilnych IKO pisaliśmy już kilka razy. Ciekawe przemyślenia dotyczące prac przed startem opisywał Tomek, o kulisach samego odpalenia projektu blogował Michał i wreszcie Wojtek podsumował pierwsze dni aplikacji w appstore'ach. Ja też nie odpuszczę sobie tej przyjemności i napiszę o IKO, zwłaszcza że miałem podobnie jak "przedpisarze" swój udział w tworzeniu projektu. Jednak aby nie powielać już poruszonych tematów skupię się nie na osobistych wrażeniach i pozycji w sklepach z aplikacjami, ale podzielę się konkretnymi liczbami świadczącymi o sukcesie, który osiągnęły nasze płatności w pierwszych dniach. Okazja jest tym lepsza, że właśnie minął pierwszy tydzień obecności IKO na rynku :)

Jak wiedzą pewnie czytelnicy naszego bloga i fanboye IKO (tak tak, są już tacy - wystarczy zajrzeć na nasz fanpage "Płacę telefonem"), oficjalny start projektu skorelowany z huczną konferencją prasową nastąpił w czwartek 7 marca. Tydzień obecności aplikacji na rynku minął więc w środę. W ciągu tych 7 dni aplikację IKO aktywowało blisko 6,5 tys. osób. Z appstore'ów (Google Play i Apple App Store) pobrana została ponad 11 tysięcy razy. Oznacza to konwersję pobrania na aktywację na poziomie ok. 60% - z mojej wiedzy eksperckiej to bardzo wysoki poziom jeśli chodzi o mobilne aplikacje fachowe, w których do rozpoczęcia korzystania potrzeba nieco więcej wysiłku niż uruchomienie i wciśnięcie start :)

Udział poszczególnych platform w liczbie aktywacji nie jest szczególnie zaskakujący. Dane są spójne z ogólną sytuacją na rynku smartfonów w Polsce. 70 procent aktywacji IKO jest dokonywanych na urządzeniach z systemem Android, a pozostałe 30 procent to telefony z systemem iOS (czyli de facto iPhone'y). Już niedługo - zgodnie z zapowiedziami - mamy zamiar udostępnić aplikację IKO na inne systemy operacyjne. BlackBerry, Java i Symbian pojawią się w pierwszej kolejności, a jakiś czas po nich wypuścimy na rynek również IKO na Windows Phone. Ciekaw jestem zwłaszcza sytuacji po wejściu na tę ostatnią platformę. Podobno Polska należy do najlepszych rynków na świecie pod względem sprzedaży telefonów z systemem Microsoftu :)

Bardzo ciekawie wyglądają również dane o transakcyjności użytkowników IKO. Tu mamy informacje opóźnione o jeden dzień, czyli według stanu na 12 marca - spływają one nieco dłużej niż te o pobraniach i aktywacjach aplikacji. Dane o transakcyjności pokazują niestety jak długa droga jeszcze przed Polską w rozwoju obrotu bezgotówkowego, ale... całe szczęście IKO jest przygotowane na tę sytuację :) Między 7 a 12 marca najpopularniejszym rodzajem transakcji przy pomocy naszej aplikacji mobilnej były wypłaty z bankomatów. Dzięki IKO w tych dniach wypłacono gotówkę aż 1065 razy! Średnia wartość wypłaty to 100 zł. Sporą popularnością cieszyły się także przelewy na numer telefonu. We wspomnianym wyżej okresie użytkownicy IKO przesyłali między sobą pieniądze 368 razy. Średnia wartość przelewu na numer telefonu w tych dniach to nieco ponad 40 zł.

Cieszyć może także fakt, że nasz sukces jest dostrzegany w mediach. Dobra prasa, którą cieszyliśmy się w momencie startu, trwa :) Poniżej kilka linków do wiadomości o naszym sukcesie. Najbardziej podoba mi się pierwszy tytuł na liście :)

GSM Online: IKO na razie największym hitem mobilnych płatności w Polsce

Telix: Sukces płatności mobilnych IKO

Telepolis: PKO BP: ponad 6 tys. aktywacji IKO

BestGSM: Duży sukces aplikacji PKO BP do płatności mobilnych IKO

GoMobi: 6500 aktywacji usługi IKO

Bankier.pl: PKO BP: sukces IKO po pierwszym tygodniu działania

PRNews: PKO BP: sukces IKO po pierwszym tygodniu działania

I na koniec mała ciekawostka z ostatniej chwili również świadcząca o rewelacyjnym starcie IKO. W Google Play - sklepie z aplikacjami na Androida - właśnie wskoczyliśmy na pierwsze miejsce w bezpłatnych aplikacjach z kategorii "Finanse" :)

IKO w Google Play (15.03.2013)