IKO - nareszcie ruszyło!
Banki w Polsce i na świecie | Innowacje w bankowości | Technologia i nowinki | Marketing i PRIntro
Wczoraj zadebiutowało IKO, czyli aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego. Nie mogę się powstrzymać od osobistych refleksji. Przyznam, że wzruszyłem się :-). Jest to owoc długich prac, które zostały zainicjowane przez Biuro Innowacji w 2011 r. Po kilku miesiącach, w 2012 r. nasz "noworodek", czyli uruchomiony projekt, został przejęty przez Biuro Bankowości Mobilnej, które reprezentowane jest na blogu przez Dominika i Michała. Dodam oczywiście, że cały czas pracowało z nami ciężko nasze IT, którego przedstawicielem na blogu jest Marcin. W tamtym czasie nie spodziewaliśmy się, że efekt końcowy będzie taki jaki jest i w zasadzie, że przerośnie nasze oczekiwania. Punkt kulminacyjny nastąpił właśnie wczoraj podczas świetnej konferencji prasowej prowadzonej przez Prezesa Zbigniewa Jagiełłę oraz Wojtka wraz z (zdalnie) Michałem. Tym samym chciałbym serdecznie pogratulować wymienionym osobom oraz wszystkim innymi, którzy zaangażowani byli w projekt (a było ich naprawdę sporo).
Moje odczucia projektu są takie, że zrobiliśmy coś, co musiało być zrobione - z jednej strony ze względu na zmieniające się zachowania klientów (pokolenie Y) a z drugiej strony z powodu dynamicznego rozwoju płatności mobilnych na różnych rynkach i konieczności "złapania" tej "fali" we wczesnej fazie. Z mojego punktu widzenia, przedstawiciela generacji Y, nie wyobrażam sobie, żeby nowoczesny bank nie posiadał aplikacji mobilnej. Teraz powoli zaczynam się oswajać z myślą, że nowoczesny bank powinien mieć także płatności mobilne. W końcu komórkę mam prawie non-stop w ręku. I nie jest to, wbrew opinii mojej Babci, uzależnienie. To po prostu znak czasów. A może się mylę?:-).
Chciałbym podkreślić, że PKO Bank Polski jest pierwszym bankiem na świecie, który wprowadził płatności mobilne w takiej skali (rozumianej jako baza własnych klientów lub udział w rynku) i takim zakresie (rozumianym jako dostępne typy płatności mobilnych). IKO jest także innowacją na naszym rynku finansowym, ponieważ jest to pierwszy lokalny schemat płatniczy, w którym udziału nie biorą organizacje płatnicze takie jak Visa czy MasterCard. Tym samym sklepy akceptujące płatności IKO mogą uzyskać znacząco niższe prowizje za transakcje niż jest to w przypadku tradycyjnych płatności kartowych. Chcielibyśmy, aby IKO stało się standardem płatności mobilnych na polskim rynku. Czy tak się stanie? Czas pokaże. Pytanie o kroki strategiczne proponowałbym kierować do Prezesa - tak jak podczas konferencji :-).
Funkcjonalności IKO - płatności mobilne
A teraz o samym IKO. IKO to prosta i bezpieczna aplikacja mobilna, która umożliwia:
- Zakupy w tradycyjnym sklepie – kod wygenerowany w aplikacji należy wpisać na terminalu płatniczym, a następnie potwierdzić transakcję w aplikacji na telefonie. Tutaj warto zauważyć, że po wpisaniu kodu IKO w terminalu aplikacja albo wyświetli nam tylko szczegóły transakcji albo wyświetli szczegóły i poprosi o podanie kodu PIN (w zależności od zdefiniowanych limitów, nad którymi mamy pełną kontrolę).
- Wypłatę gotówki z bankomatu - wystarczy wpisać w bankomacie kod z aplikacji ii odebrać pieniądze.
- Przelewy na numer telefonu – klienci mogą dokonywać przelewów natychmiastowych, znając jedynie numer telefonu odbiorcy. Odbiorca otrzyma pieniądze zaraz po wysłaniu ich przez nadawcę. Odbiorcę możemy wybrać z książki adresowej telefonu.
- Zakupy w Internecie – bez potrzeby logowania się do serwisu transakcyjnego, bez wpisywania danych z karty płatniczej. Klient wybiera w sklepie internetowym opcję „płacę z IKO” i wpisuje kod IKO.
- Tworzenie czeków, które umożliwiają płacenie w sklepach lub wypłatę pieniędzy z bankomatu bez posiadania przy sobie telefonu – transakcję potwierdza się dziewięciocyfrowym numerem czeku. Czeki to idealne rozwiązanie na takie sytuacje jak np. dzieci na koloniach. Jeżeli Twoje dziecko będzie chciało zapłacić za zakupy w sklepie, a akurat nie będzie miało gotówki lub karty płatniczej, to wówczas wyślesz mu czek czyli dziewięciocyfrowy numer (SMS-em, e-mailem lub po prostu ustnie), którym będzie w stanie za zakupy zapłacić.
Funkcjonalności IKO - bankowość mobilna
IKO to nie tylko płatności mobilne. To także bankowość mobilna. Aplikacja dostarcza funkcji bankowości mobilnej, które są najczęściej wykorzystywane przez klientów. Funkcje bankowości mobilnej przedstawia poniższy slajd:
IKO - wygląd aplikacji, obsługa
Sama aplikacja jest bardzo funkcjonala i przejrzysta. Na ekranie głównym prezentowana jest informacja o dostępnym saldzie oraz wyświetlony jest kod IKO, który służy do płatności w terminalach i wypłaty pieniędzy w bankomatach. Po pociągnięciu za lewą krawędź ekranu przechodzimy do historii transakcji. Po pociągnięciu za prawą krawędź przechodzimy do menu, w którym dostępnych mamy wiele opcji.
Ekran główny aplikacji: kod IKO, saldo oraz karuzela, na której mamy dostęp do funkcji płatniczych.
Historia transakcji, która pojawią się po pociągnięciu za lewą krawędź ekranu głównego.
Ekran menu pojawiający się po przeciągnięciu za prawą krawędź ekranu głównego.
Gdzie mozna płacić?
W dniu startu IKO płatności mobilnych można dokonywać w bankomatach PKO Banku Polskiego, terminalach płatniczych obsługiwanych przez eService (m.in. w sieci CoffeeHeaven i Costa Coffee, sklepach Venezia, Tatuum, Gatta, Promod i CCC - sieć akceptacji będzie ciągle rozbudowywana), a także w Internecie, między innymi w serwisie Groupon.pl. Z każdym dniem systematycznie będzie przybywać sklepów akceptujących płatności IKO. Regularnie aktualizowana lista punktów, w których można zapłacić telefonem, znajduje się na stronie IKO. Najnowsze wiadomości na temat IKO możecie także śledzić na profilu na Facebook'u.
Dla wszystkich niecierpliwych...
Obecnie korzystać z aplikacji mogą tylko klienci posiadający ROR w PKO Banku Polskim. Od razu uspokojam wszystkim - niedługo dostępna będzie także wersja pre-paidowa z bardzo łatwą rejestracją przez stronę internetową. Niedługo także rozszerzony zostanie zakres platform mobilnych, które IKO będzie obsługiwać: BlackBerry, Symbian/Java, Windows Phone.
Outro
Na koniec - ciekawskich zapraszam do zapoznania się z prezentacją, która przedstawiona została na wczorajszej konferencji prasowej: link.
08.03.2013 18:56 | Piotrekkk
Usługa prezentuje się pięknie. Pytanie jak będzie z jej realizacją i praktyką. Ja przez ponad miesiąc już czekam na włączenie powiadomień SMS, które szumnie Państwo reklamowali miesiąc temu. Składałem reklamację, miesiąc mija, problem nadal nie jest rozwiązany. Obawiam się, że tu też może być podobnie.
10.03.2013 14:22 | Tomasz Hassa
Z praktyką jest tak, że już działa. Ja już dokonałem kilku pierwszych transakcji, tj. zapłaty w sklepie (Galeria Mokotów), wypłaty z bankomatu i przelewu na numer telefonu. Zawsze bez problemu i sprawnie:). Co do Pana problemu - prosiłbym o kontakt z obsługą klienta.
13.03.2013 21:57 | Piotrekkk
Pisałem, złożyłem reklamację, 30 dni minęło. W IPKO ją Państwo zamknęli, dzwoniłem infolinię i nic. Zero napraw, kolejne niedziałające usługi są. Tylko średnio co tydzień ktoś dzwoni i się pyta czy może się samo nie naprawiło.
14.03.2013 12:20 | Kuzniewski
Dużo funkcjonalności w jednym - dla mnie to olbrzymia zaleta i wszystko rozumiem, ale jestem pewien, że wielu klientów będziecie musieli mocno edukować. Druga rzecz to dość skomplikowany proces weryfikacji transakcji. Z jednej strony uważam to za plus - wolę spędzić pół minuty na wbicie kodu niż robić wszystko zbliżeniowo, bez kodu. Z drugiej strony - na pewno będzie na IKO presja ze strony prostszych rozwiązań. W każdym razie - gratuluję wdrożenia!
14.03.2013 13:24 | Tomasz Hassa
@Piotrekkk: dowiedziałem się, że są usterki, które powodują, że pewni klienci nie otrzymują powiadomień SMS. Dzisiaj w nocy nastąpiło wgranie na produkcję poprawek. Proszę czekać na kontakt ze strony Contact Center.
14.03.2013 13:29 | Tomasz Hassa
@Kuzniewski: zdajemy sobie sprawę, że musimy edukować klientów, bo jest to całkowita nowość i nowy interfejs. Ale wierzymy, że z biegiem czasu penetracja usługi będzie coraz wyższa. Płaciłem już kodem i przyznam, że transakcja jest całkiem prosta. A Pan płacił? Pytam z ciekawości. Dodatkowo system IKO jest przygotowany na płatności NFC, ale aktualnie telefonów NFC jest na lekarstwo.
16.04.2013 21:29 | Paweł
Witam, napisałeś:Dodatkowo system IKO jest przygotowany na płatności NFC... Czy udostępnienie NFC to kwestia tygodni, miesięcy? Przyznam się ze osobiście nie mogę się doczekać :)
30.09.2013 17:54 | Maciej
Czekałem kawał czasu na tą aplikacje. Ponieważ posiadam tel z Windows Phone`m. Uważam że jest to ciekawa aplikacja, która ma spore możliwości. Natomiast mam dylemat. Posiadam lumie 820 która ma NFC ale nie mogę tego wykorzystać. Dlaczego?