2012.01.04 | Tomasz Hassa

Płatności mobilne - spróbujmy je uporządkować cz. 2

Innowacje w bankowości

W swoim poprzednim wpisie przedstawiłem jeden z podziałów płatności mobilnych, który dzieli je ze względu na sposób komunikacji urządzenia mobilnego z centrum przetwarzania danych. W dzisiejszym wpisie przedstawię kolejny podział.

Podział został stworzony przez portal mobilepaymentstoday.com i wyróżnia 5 głównych typów płatności mobilnych. Podział został oparty o specyfikę systemów płatności mobilnych/charakterystykę biznesową/zastosowanie. Rozróżnia on następujące typy płatności mobilnych:

1. Płatność urządzeniem mobilnym w punkcie sprzedaży, mobilne płatności POS (ang. mobile at the point of sale) – „portfel mobilny”, elektroniczna portmonetka

To płatność mobilna rozumiana jako zakup towarów/usług w punkcie sprzedaży z wykorzystaniem NFC lub innego mechanizmu (np. kody jednorazowe). Telefon pełni funkcję elektronicznej portmonetki i zawiera w sobie różnego rodzaju źródła pieniądza, np. karty płatnicze, karty przedpłacone czy rachunek bankowy. W przypadku tego rodzaju płatności istotną rzeczą jest to, że nie ma konieczności przedpłacenia środków na konto w systemie, aby móc wykonywać transakcje – nasz telefon – „portmonetka” - posiada bezpośrednie „źródło pieniądza” w postaci np. rachunku bankowego.

Przykłady:

Google Wallet

ISIS

Pilotaż płatności mobilnych w Inteligo

2. Akceptacja płatności urządzeniem mobilnym (ang. mobile as the point of sale) – telefon jako terminal kartowy

Urządzenie mobilne pełni funkcję terminala, który może przyjmować płatności kartami płatniczymi. Takie rozwiązania opisywałem w swoim poprzednim wpisie.

Przykłady:

Square

iZettle

PAYware Mobile

3. Platforma płatności mobilnych (ang. the mobile payments platform)

Wszystkie pozostałe systemy płatności mobilnych, które umożliwiają użytkownikom przesyłanie pomiędzy sobą pieniędzy. Mogą więc to być transfery pieniężne P2P między dwoma normalnymi użytkownikami, ale mogą to być także płatności w punkcie sprzedaży (w tym przypadku to także płatność P2P tylko między normalnym użytkownikiem a firmą). Płatności mogą się odbywać w naziemnych punktach sprzedaży i w Internecie. Konieczne jest przedpłacenie środków pieniężnych na konto w systemie w celu realizacji transakcji.

Przykłady:

PayPal

Serve

mPay

SkyCash

4. Bezpośrednie obciążanie rachunku abonenta (ang. direct carrier billing) – operator GSM pobierający opłaty od klientów za transakcje mobilne

Systemy płatności mobilnych dostarczane przez operatorów telefonii komórkowej. Płatności wchodzą bezpośrednio w ciężar rachunku telefonicznego za abonament.

Przykłady:

PayBox

5. Zamknięty system płatności mobilnych (ang. closed loop mobile payments)

System płatności mobilnych zamknięty, ograniczony do określonej grupy docelowej, np. klientów jednej firmy i o ograniczonej funkcjonalności - te elementy odróżniają ten typ płatności mobilnych od platformy płatności mobilnych. Wymagane jest przedpłacenia środków na konto w systemie.

Przykłady:

Starbucks

Czy macie swoje pomysły na podział płatności mobilnych? Czekam na komentarze :-).